Publicaties

Publicaties in lokale nieuwsbladen


Uit vele studies blijkt dat yoga erg effectief is in verminderen van pijn en versterken van het immuunsysteem. Vermoeidheid, stijfheid, angsten verminderen en energie, vitaliteit, ontspanning en levenskwaliteit nemen toe. Er zijn wereldwijd veel mensen die tot op zeer hoge leeftijd yoga blijven beoefenen. Er zijn veel soorten yoga en iedere docent geeft op zijn/haar eigen manier les. Het is nooit te laat om te starten met yoga. De leerlingen van Leonie zijn tussen de 18 en 80 jaar oud, mannen en vrouwen.


Je hoort wel vaker dat yoga gezond is, maar hoe komt dat dan.

De hersenen hebben een beperkte capaciteit om informatie te verwerken uit de omgeving en informatie vanuit het lichaam. In werksituaties of leefomstandigheden die erg veel aandacht vragen wordt de informatie vanuit het lichaam weggedrukt. Dat uit zich in dat mensen pas in het weekend of de vakantie ziek worden, omdat dan de omgevingsinformatie minder van de hersenen vergt. Of dat mensen helemaal niet ziek worden en maar doorlopen, maar wel uitgeput raken totdat men rust moet nemen en wel de informatie uit het lichaam in de hersenen verwerkt en voelt. Elke wekelijkse yogales start en eindigt met de omgevingsinformatie uitschakelen, het brein contact laten maken met het lichaam en voelen. Zo maak je weer contact met jezelf en als je voelt en dan bewegingen uitvoert die de gezondheid bevorderen dan ben je op de goede weg. Door die wekelijkse aandacht bouw je op dat je lichamelijke prikkels niet meer wegdrukt, maar je levensstijl aanpast zodat je betere kansen hebt goede gezondheid te behouden.


IS YOGA MOGELIJK MET GEESTELIJKE EN/OF LICHAMELIJKE BEPERKINGEN

Het directe antwoord van Leonie van Beest is “JA”.
Haar manier van yoga geven is: aan groepen van maximaal 10 deelnemers op een vriendelijke, vrolijke, enthousiaste maar toch rustige manier. Zo kan zij waar nodig een individuele aanwijzing geven voor wie een beperking heeft, kan iemand bij een bepaalde houding op een stoel plaatsnemen of geeft ze een vervangende beweging/houding aan diegene met bijvoorbeeld kunstheup, kunstknie, versleten “onderdelen”(zoals ze dat noemt) en mensen met reuma, fibromyalgie, hoge bloeddruk, nek- en rugklachten e.d. Met respect voor ieder en de werkwijze dat “we geen dansklasje zijn wat alles precies tegelijk moet doen en op t.v. wil gaan optreden” maar dat ieder mens anders is, anders ademt, anders beweegt en yoga “not demanding” is. Dat is een engelse term voor “niets moet”.


Leonie stelt zich op als “de gebruiksaanwijzing”, waarbij je vrij bent het op je eigen manier toe te passen”. Vriendelijk geeft ze haar zeer heldere aanwijzingen op een leuke manier en doet alles voor&mee, geeft voorzichtige tips waardoor men niet nek, rug of knieën overbelast en voelt ieder zich bij haar veilig, prettig en gerespecteerd, ongeacht hoe je de bewegingen en houdingen uitvoert.

De yoga beoefenaars ervaren het allemaal

dat yoga je kalmer maakt en dat je sterker en soepeler wordt. Door de combinaties van ademhalingstechnieken, bewegingen houdingen. Yoga is nooit saai. Want yoga kent ca. 10.000 verschillende houdingen, bewegingen en oefeningen. En er zijn vele soorten yoga en iedere docent geeft les op haar/zijn eigen manier. De lessen van Ontzzpannen-Zen yoga zijn zéér afwisselend, leuk, comfortabel en geeft de leerlingen de kans het op hun eigen manier te doen en te beleven.

Yoga aanbevolen in combinatie met hardlopen en andere duursporten

Hardlooptrainers en ook trainers van andere duursporten vinden het prima als je jouw sport met yoga combineert en sommigen adviseren het dan ook. Dit omdat bij dit soort sporten telkens dezelfde specifieke spiergroepen worden belast met kans op de bekende hardloopblessures e.d. Bij yoga versoepel en versterk je echt álle spieren en spiertjes in het gehele lichaam. Dat zorgt voor een betere energieverdeling over de omliggende spieren als je hardloopt of een andere duursport beoefent, waardoor het gemakkelijker gaat en de prestaties verbeteren. Door de combinatie met yoga voorkom je blessures of slijtages die juist bij die specifieke sporten horen. Diverse sporters bijvoorbeeld vanuit de disciplines hardlopen en kanoën zijn op deze manier bij Ontzzpannen-Zen yoga gestart en hebben ontdekt dat hun trainer hen een goed advies heeft gegeven.


Waar is yoga nou eigenlijk goed voor

Als je het lichaam en brein vergelijkt met een computer met hardware en software, leer je door yoga onder zorgvuldige begeleiding “nieuwe upgrade programma’s installeren” door het aanleren van nieuwe bewegingen, houdingen en ademtechnieken, waardoor alles in je lichaam beter gaat werken. Wekelijks of 2x per week die “upgrade”, dát is waarom zoveel mensen yoga beoefenen: om gezond, fit, klachtenvrij te zijn en daardoor ontspannen de kwaliteit van jouw leven te verbeteren. Veel mensen vinden yoga meteen prettig en soms moet men wennen aan de bedachtzame, rustige manier waarop het gaat. Maar als men weet dat men daardoor ook in het dagelijks leven beter gaat bewegen en ademen, zich gezonder gaat voelen en ook rustiger wordt, dan is dat alleen maar fijn.


Fibromyalgie, Reuma, Gewrichtsklachten

Het Reumafonds raadt aan om bij fibromyalgie, reuma en gewrichtsklachten regelmatig te bewegen op een matig intensief niveau. Als geschikte activiteiten noemen zij wandelen, fietsen en yoga. Yoga met milde oefeningen. En dat kan bij Ontzzpannen-Zen yoga van Leonie van Beest. Je hoeft er dus niet lenig of fit voor te zijn! Bewegen op een manier die fysiek niet belastend is. Je lichaam zal in dit proces geleidelijk wat soepeler en sterker worden. Bovendien leer je bij Ontzzpannen-Zen yoga heel goed waarnemen wat een oefening met je doet. Leren onderscheiden wat er fysiek en mentaal in je omgaat en wat je nodig hebt, is essentieel in yoga. Deze vaardigheid kun je meenemen in het dagelijks leven om jouw balans tussen activiteit en rust beter te leren afstemmen. Je leert je grenzen herkennen en bewaken. Ook de andere kant van de balans – het nemen van rust komt – in yoga aan bod. In meditaties en ontspanningsoefeningen oefen je in loslaten en ontspannen.

Een leerling in de lokale krant

Mijn reden was om meer te leren ontspannen qua lichaam en geest. Het lesuur bestaat uit yoga, chiquong, mindfulness en ontspanning van ademhaling, spieren en geest. Iedere keer weer een verrassing! Heel afwisselend, niet saai. Tijdens de eerste lessen moest ik wennen aan dat iemand je vertelt wat je moet doen, maar na een tijdje is het vertrouwen daar en gewend. In het begin probeerde ik alles goed te doen, maar dat hoeft niet. Als een beweging niet lukt, dan hou je er even mee op, of je kijkt in hoeverre het wel lukt. Je hoeft het niet perfect te doen. Leonie speelt in op individuele mogelijkheden, begeleidt iedereen heel goed en houdt rekening met wat je wel en niet kunt. De lessen hebben een goede opbouw met een begin, middenstuk en (misschien wel het fijnste deel) een eindontspanning. Het laatste kwartier van de les wordt deze eindontspanning ingevuld door bijvoorbeeld een lichte lichamelijke oefening, een visualisatie, een gedicht of een gedachte waarover je na kunt denken. Het meest opmerkelijk van deze lessen is dat je ervaart, dat je in staat bent bepaalde zaken van je af te zetten. Je komt in een andere stemming, je hoofd wordt als het ware even “ leeg geveegd” en het lichaam voelt een stuk prettiger aan. Leonie heeft echt talent om deze lessen te geven. Een goede sfeer met op zijn tijd een lach, maar ook zo nodig, een serieuze toon.

Het volgende stuk is door Leonie gepubliceerd in een vakblad voor yoga-collega-docenten:

Yoga met leerlingen met angst

Ik ken angst, doordat ik zelf op mijn 39e een volwassen man van 80 kilo in een zwembad op mijn rug/nek kreeg en van de artsen en therapeuten hoorde nog nooit iemand te hebben meegemaakt waar zoveel kapot was als aan mij. Ik heb echt alle bewegingen opnieuw moeten leren (knoopje dichtdoen, appel schillen …) en 8 jaren gerevalideerd. Daarvoor was ik een zeer sportief type: waterskiën, bergklimmen, wildwatervaren, jazzballet e.d. Na 8 jaar kon ik nét de huiskamer stofzuigen, met daarna 1 uur liggen en maximaal 1 uur fietsen, met daarna totale uitputting, maar daar was ik al erg blij mee. Post Traumatisch Stress Syndroom met alle symptomen was dagelijkse kost. Na die 8 jaar probeerde ik yoga bij iemand met een gedegen opleiding. Ik had haar verteld wat ik allemaal mankeerde. Ze deed alles hopla zonder uitleg voor en daarna lag ik 6 weken plat met veel pijnen en ongemak. Toch doorgezocht en zo vond ik zeer zorgvuldige, voorzichtige yoga-docenten. Daar bemerkte ik dat ik na een yogales telkens van pijnen verlost was en me kwiek voelde, geestelijk rustiger werd, mijn angsten en trauma’s kwijtraakte en weer vertrouwen kreeg in mijn lichaam, in mijn natuurlijk herstelvermogen, mijn eigen innerlijke apotheek en dat er ook ná 8 jaar nog steeds vooruitgang mogelijk bleek. Ik ben weer gaan wildwatervaren en andere sporten gaan beoefenen. Ik ben pijnvrij en weer levenslustig. Ik was al docente voedingsleer en raakte gemotiveerd ook zelf yogalessen te gaan geven. Ik ben opgeleid en gevormd door diverse docenten in diverse yoga-disciplines: Hatha yoga, Chakra yoga, chinese yoga/Chiquong en vele ademtechnieken. Een nieuwe leerling heet ik rustig en persoonlijk welkom vóór aanvang van de les. Waar men de schoenen kan uitdoen en jas en tas kan laten. Samen plekje uitzoeken in de zaal. Voorstellen aan de anderen en welkom gevoel geven. Altijd vraag ik of men eerder aan yoga heeft gedaan en of er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden qua gezondheid. En dan blijken vanzelf de pijnen, blessures, letsels én angsten. Dan reageren mijn andere leerlingen, als die wat mankeren altijd al van “oh nou dan ben je hier op het juiste adres”. Mijn introductie is: we komen hier niet om naar anderen te kijken of bekeken te worden. Kijk maar naar mij en ik observeer of jij je oké voelt en corrigeer alleen als ik zie dat er iets niet lekker gaat. We komen hier niet om alles tegelijk en precies hetzelfde te doen, dus ga naar je eigen gevoel en adem- en lichaamsritme voorzichtig meedoen. Yoga is niet prestatiegericht, je komt hier puur en alleen om binnen jouw eigen mogelijkheden voor jezelf aan jouw geestelijke en lichamelijke gezondheid te werken. Niets moet en als iets voor jou niet oké voelt, dan kijk je en wacht je tot we het volgende gaan doen. Elke week doen we weer andere dingen. Ook kan het dan zijn dat, als ik zie dat het voor jou niet gaat, ik jou dan een vervangende andere houding laat doen. En als je iets niet durft, blijf dan kijken en doe in je hoofd alle bewegingen mee, zodat je brein de bewegingen leert. Dan durven mensen vaak veel meer dan ze tevoren dachten, dan blijkt er veel meer mogelijk dat ze verwachten en dan groeit hun zelfvertrouwen en waardering voor hun eigen lichaam, ademen en brein. En dan voelen ze zich na elke les als herboren, kwiek, energiek én rustig. Bij complexere houdingen, doe ik die eerst voor en laat iedereen zonder bewegen in zijn hoofd al meedoen, zodat de hersens zich voorbereiden en ieder kan bekijken of dat binnen zijn/haar mogelijkheden valt. De leerlingen jong en/of zonder mankementen en die met ervaring doen dan wel al meteen mee uit hun eigen motivatie. En dat schept bij een starter meteen ook een positief gevoel. Of we bouwen een complexere houding beweging-voor-beweging rustig op, zodat ieder zelf kan bepalen tot welke positie men meedoet. Ik geef tijdens het aannemen van de houdingen ook de “parkeerhavens” aan “verplaats bij pijn je houding een millimetertje tot de pijn weg is” of “wanneer het je te zwaar wordt zak dan rustig op de knieën” of “doe anders bij benadering de bewegingen mee, want een volgende keer zal het al gemakkelijker gaan, omdat je brein en lichaam die bewegingen dan herkennen”. Ik benoem alles in het Nederlands en leg bij alles continue uit wat er in het lichaam gebeurt, zodat men de heilzame werkingen begrijpt en gemotiveerd raakt alles mee te doen. Ik geef les aan twee groepen per ochtend en twee per avond, zodat niet meer dan 12 mensen per groep deelnemen . Ook kan men met kussentjes ter ondersteuning krijgen of bepaalde oefeningen zittend op een stoel meedoen. “Men kan een paard naar het water leiden, maar nooit dwingen te drinken”. Mensen met pijn en angst in opbouwende kettingreactie in zich, breng ik gewoon uit eigen keuze in ommekeer waardoor pijnen en angsten gaan minderen. Ik heb het zelf ook zo mogen ervaren en het is prachtig om, zonder verwachtingen te scheppen, anderen ook de verbeteringen, vooruitgang aan lichaam, ademen en brein te laten ervaren. En hen te laten ontdekken dat ze op ’n dag op een ontspannen manier, uit eigen vrije wil van hun aanvankelijke angsten afraken, hun veerkracht hervinden, rust, zelfvertrouwen en het zelf genezend vermogen laten groeien. 29-10-2015
Leonie van Beest / Ontzzpannen-Zen

Ontzzpannen-Zen Yoga                      06-22009962 / 010-4752205         info@ontzzpannen-zen.nl

Copyright Leonie van Beest 2018

Ontwerp en ontwikkeling door Milk & Media